3 jul. 2012

De ene calorie... - vervolg

Het onderzoek en artikel waarover ik al eerder schreef over het energieverbruik bij verschillende diëten (Effects of Dietary Composition on Energy Expenditure During Weight-Loss Maintenance - volledige tekst) blijft een veelbesproken onderwerp. Voor degenen die het interesseert nog een paar links naar besprekingen van het onderzoek (engels uiteraard):
Van die laatste link wil ik hier een stukje vrij vertaald plaatsen, omdat ik vind dat Gary Taubes weer een interessante kijk op het onderzoek geeft die ik graag wil delen:
Met het "very low-carbohydrate" dieet verbruikten Dr. Ludwigs testpersonen 300 kcal per dag meer dan ze deden met het "low-fat" dieet en 150 kcal per dag meer dan met het laag glycemische dieet. Zoals Dr. Ludwig al uitlegde; toen de testpersonen het "low-fat" dieet volgden zouden ze dagelijks een uur medium-intensieve fysieke activiteit moeten uitvoeren om evenveel energie te verbruiken als dat ze moeiteloos deden met het "very low-carbohydrate" dieet. En dit terwijl ze dezelfde hoeveelheid kcal consumeerden. En als de fysieke activiteit ze hongerig maakte, een aannemelijke assumptie, dan zou gewicht behouden met een "low-fat, high-carb" dieet nog moeilijker zijn.
Wat heeft dit te maken met de oorzaak van obesitas? Eén manier om hier tegenaan te kijken is de testpersonen als pre-obees te beschouwen. [...] Als we Dr. Ludwig's testpersonen als pre-obees beschouwen, dan vertelt het onderzoek ons dat de nutriënt compositie van een dieet de trigger kan zijn om dik te worden, onafhankelijk van de hoeveelheid kcal die we binnen krijgen. Hoe minder koolhydraten we eten, hoe makkelijker het is slank te blijven. Hoe meer koolhydraten, hoe moeilijker. In andere woorden: koolhydraten zijn dikmakend en obesitas is een vetopslag defect. Wat er dan toe doet is de kwantiteit en de kwaliteit van de koolhydraten die we eten en hun effect op insuline.
Uit dit perspectief gezien suggereert het onderzoek dat precies datgene wat de regering en medische organisaties zoals de American Heart Association ons vertellen te doen, één van de stomste dingen is die we kunnen doen om ons gewicht te behouden. Namelijk: weinig vet en veel koolhydraten eten, ook al bevat dit eetpatroon volgranen, fruit en groenten.
Aldus Gary Taubes en dat vind ik goed uitgelegd. Hoe dan ook, het is een mooi onderzoek met interessante resultaten wat veel stof doet opwaaien.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen